Guide til dyrevelfærdsmærker

Hvordan vælger du produkter, hvor niveauet af dyrevelfærd er højere end i den almindelige produktion? Hvis dyrevelfærd er vigtigt for dig, kan du kigge efter dyrevelfærdsmærker på emballagen. Se, hvilke mærker du kan vælge imellem, og hvad forskellen er på dem.

 

Hvor kommer det fra?
I Danmark går vi op i dyrevelfærd. Også langt mere end de gør i andre områder af verden som f.eks. Asien og Afrika. Støt op om dyrevelfærd ved at købe produkter fra lande med højt niveau af dyrevelfærd.

 

 Dyrevelfærdsmærke

Bedre dyrevelfærd - hjertemærket           
Mærket ’Bedre dyrevelfærd’ – også kaldet hjertemærket - er Miljø- og Fødevareministeriets officielle dyrevelfærdsmærke. Mærket findes indtil videre på kød fra gris og på pålæg som f.eks. leverpostej, men senere vil du også kunne finde det på fjerkræ og kalvekød.

Miljø- og Fødevareministeriet har i samarbejde med landmænd, dagligvarekæder, slagterier og dyreværnsorganisationer formuleret en række krav, som landmænd skal leve op til, før de må sætte mærket på deres produkter.

Mærket er opdelt i tre niveauer med hjerter. Niveau tre er det højeste niveau af dyrevelfærd.

 

Coops dyrevelfærdshjerte

Coops dyrevelfærdsmærke            
Dyrevelfærdshjerterne, som dagligvarekæden COOP står bag, ligner en grøn firkløver, hvor ét, to, tre eller fire firkløverblade er farvet mørkegrønne. Hvert blad symboliserer et højere niveau af dyrevelfærd. Niveau fire er det højeste niveau. Dette niveau rækker ud over kravene til økologi-mærket.

Coops dyrevelfærdsmærke findes på kylling, æg, grisekød, hakket oksekød og forskellige udskæringer af kalv og oksekød samt mejeriprodukter og pålægsvarer. Det er Aarhus Universitet, der står bag de faglige input til Coop.

Økologi Det danske økologimærke er det velkendte røde Ø. Mærket følger EU's retningslinjer, og er udbredt i dagligvarehandlen og som spisemærke blandt hoteller, restauranter, caféer og institutioner.

Friland
Det private selskab Friland A/S sælger grise- og oksekød fra landmænd, der har både friland og økologisk produktion. Kig efter produkterne med ’Frilandsgris’, ’Friland Kødkvæg’, ’ Friland Limousine’ samt’ Friland Økologi’. Frilands formål er at fremme salg af grise- og oksekød, hvor der i produktionsmetoderne er lagt særlig vægt på dyrevelfærd og økologi.

Alle Frilandsprodukter bærer enten det røde Ø-mærke eller mærket ’Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse’.

Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse

Interesseorganisationen Dyrenes Beskyttelse står bag mærket ’Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse’. For at bruge mærket skal producenter overholde en række krav, der er formuleret af Dyrenes Beskyttelse.

Kravene bygger på fem basale friheder. Bl.a. at alle landbrugsdyr skal have frihed til at bevæge sig og udvise normal adfærd. De skal være fri af fysisk og psykisk overlast og ikke skræmmes eller stresses.

Landmændene skal betale et gebyr til Dyrenes Beskyttelse for at bruge mærket.

Antonius og Bornholmergrisen
Indenfor kød fra gris er Friland A/S ikke den eneste virksomhed/dagligvarekæde, der har særlige dyrevelfærdsprodukter. Nogle af de mest kendte er ’Antonius-grisen’ og ’Bornholmergrisen’.

Antonius er et brand, der er produceret af Tulip og forhandles i Føtex og Bilka. Produkterne er på niveau to i det statslige dyrevelfærdsmærke ’Bedre dyrevelfærd’.

Bornholmergrisen er produceret af Danish Crown i samarbejde med bornholmske landmænd og Coop. Kødet forhandles i udvalgte Kvickly og SuperBrugsen-butikker og er mærket med Coops dyrevelfærdshjerte.

LÆS OGSÅ Dyrevelfærd og husdyrproduktion

 

Forbrugere: Brug for statsligt dyrevelfærdsmærke

To ud af tre forbrugere mener, der er behov for en tydeliggørelse af dyrevelfærd på madvarer i dagligvarehandlen – særligt forbrugere fra hovedstaden og resten af Sjælland.

Otte ud af ti er positive over for et statsligt dyrevelfærdsmærke.

Flere end hver tredje forbruger er enige i, at et statsligt dyrevelfærdsmærke gør det nemmere at foretage informerede valg, samt skabe øget fokus på at forbedre dyrevelfærd blandt landmændene.

Kilde: Landbrug & Fødevarer

 

Dyrevelfærd er vigtig for forbrugerne

70 pct. af danskerne tænker over dyrevelfærd. I forbrugernes øjne er der desuden bred enighed om, at den bedste dyrevelfærd kommer fra den danske fødevareproduktion.

Æg er den fødevarekategori, hvor flest danskere prioriterer dyrevelfærd. Næst efter æg kommer kylling, hvor 46 pct. af forbrugerne i høj eller meget høj grad tænker over, hvordan dyrene har haft det.

Det viser en analyse fra TNS Gallup lavet for Landbrug & Fødevarer i 2016.

Læs mere om analysen.

”Det er yderst interessant, at de bløde værdier som økologi og dyrevelfærd er kommet til at betyde så meget for danskerne og med den hastighed, vi ser. De seneste år har det jo især været discount og tilbudsjægere, der har defineret danskernes indkøbsvaner. At prisen nu får en mindre betydning er glædeligt”.

Marianne Gregersen, forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer.

Gå tilbage til oversigt