Derfor skal du spise æg

Æg er rig på vitaminer og mineraler, rig på proteiner og en billig kilde til sund ernæring sammenlignet med kød. Derfor kan raske mennesker med god samvittighed spise syv æg om ugen, lyder rådet fra ernæringsekspert.

Derfor skal du spise æg

Spis flere æg. 

Så enkelt lyder rådet fra Hanne Castenschiold, chefkonsulent og ernæringsekspert hos Landbrug & Fødevarer, til danskerne.

Hun påpeger, at et flertal af forbrugere forbinder æg med et forhøjet kolesterol-tal. Eksempelvis viste en forbrugerundersøgelse lavet af Synovate for Landbrug & Fødevarer i september 2011, at over 60 procent af forbrugerne har denne opfattelse, men danskerne kan sagtens spise flere æg end de gør i dag.

”For raske mennesker vil op til syv æg om ugen ikke føre til flere hjerte-kar-sygdomme,” siger Hanne Castenschiold, ernæringsekspert i Landbrug & Fødevarer, og henviser til den seneste viden fra DTU Fødevareinstituttet.

”Der er så meget sund ernæring i æg, at der bør ske en holdningsændring: Langt de fleste danskere kan med god samvittighed spise flere æg til daglig, end de 17 gram, som undersøgelser viser, danskerne i øjeblikket spiser,” supplerer Hanne Castenschiold. 

Tal fra DTU Fødevareinstituttet viser, at et gennemsnitligt æg vejer ca. 56 gram uden skal, så danskernes får altså lidt under en tredjedel af et æg om dagen.

Æg er ernæringsbombe

Synovateundersøgelsen viste også, at godt 40 pct. af danske mænd forbinder æg med sundhed, mens lidt over halvdelen af kvinderne har den opfattelse. Så forbrugernes viden om æggets sunde fordele findes. Holdningen skal blot have et løft.

”Æg er i det hele taget en lille ernæringsbombe, der indeholder rigtig mange af de næringsstoffer, man skal bruge, som for eksempel B12- og D-vitamin samt selen. Derudover indeholder æg rigtig meget protein, der bidrager til muskelopbygningen,” siger Hanne Castenschiold og pointerer, at netop proteinindholdet er vigtigt at lægge vægt på.

”Et indtag af æg mætter godt og modvirker overvægt. Dermed er det også velegnet i slankekure. Flere undersøgelser har vist at to-tre æg som morgenmad har givet en mæthed, der gør at man spiser mindre til de næste måltider. Og så er æg i det hele taget en billig kilde til protein. Tre æg svarer til ca. 100 gram magert kød,” siger Hanne Castenschiold.