Noget

på hjerte

Vi er glade for, at du har noget på hjerte.
Det har vi også.

Her får du svar på dine spørgsmål om dyrevelfærdsmærket

Dyrevelfærds­mærket: Find det på gris, okse, kalv, mejeri og kylling

I 2017 lancerede Miljø- og Fødevareministeriet det statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke. Først på gris, sidenhen på kylling og nu finder du det også på okse- og kalvekød samt mælk og andre mejeriprodukter. 

Kan man smage dyrevelfærd? Hvad er en frilandsgris? Og kan det smages på mælken, om køerne har gået på græs? Få svarene her.

Hvad betyder mærket og hjerterne?

Dyrevelfærdsmærket - også kaldet ’Bedre dyrevelfærd’ og ‘hjertemærket’ - er Miljø- og Fødevareministeriets officielle dyrevelfærdsmærke. Det er opdelt i tre niveauer - jo flere grønne hjerter, jo højere niveau af dyrevelfærd. Når du køber et produkt med mærket på, støtter du op om de landmænd, der gør en ekstra indsats for dyrevelfærden. Det betyder ikke, at produkter uden mærket har dårlig dyrevelfærd. Danske landmænd har nemlig generelt et højt niveau af dyrevelfærd og går på mange områder længere end de krav, som EU har opstillet.

Læs mere om dyrevelfærd her

Krølle på halen
Mere halm og strøelse

Outdoor reklamer i 2024

Kampagnen kører på tværs af brancher og produktkategorier: herunder gris, okse- og kalv, kylling, mejeri, pålæg.

OOH kampagnemateriale, abribus/adshels - 802 stk. i en landsdækkende serie i ugerne 9 og 10. 

OOH kampagnemateriale, busbagsider - 18 busbagsider i Københavns området samt Århus i ugerne 9 og 10. 
Mere tid på græs
Hvad betaler jeg ekstra for?
Få styr på, hvilke forhold dyrene lever under, alt efter om du vælger 1, 2 eller 3 hjerter.

Kriterier for dyrevelfærds­mærket på grise

Krølle på halen

Mere halm

Mere plads

Fritgående søer (stald)

Endnu mere halm

Endnu mere plads

Fritgående søer (stald)

Meget mere halm

Meget mere plads

Fritgående søer (friland)

Udeareal

Smågrise og søer på friland

Kriterier for dyrevelfærds­mærket på kvæg

Bedre staldforhold

Krav om tid mellem ko og kalv

Mindre transporttid

 

Endnu bedre staldforhold

Udeareal

Malkekøer på græs

Ude og græsareal

Øget krav om tid mellem ko og kalv

Kriterier for dyrevelfærds­mærket på slagte­kyllinger

Langsommere voksende race

Mere plads

Øget kontrol med sår på trædepuder

Mindre transport tid

 

Endnu mere plads

Miljøberigelse i form af grovfoder eller beskæftigelsesmateriale

 

Meget mere plads

Attraktivt udeareal

Bedre mulighed for aktivitet og beskæftigelse

Hvem står bag mærket?

Mærket er udviklet af Fødevarestyrelsen og bag mærket står partnere som Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Arla, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), DI Fødevarer, Danske Slagtermestre og flere supermarkedskæder.

Vi ved, at god dyrevelfærd er vigtig for mange forbrugere, men at de har svært ved at gennemskue, hvordan man tilvælger god dyrevelfærd i dag. Ét statskontrolleret dyrevelfærdsmærke gør det nemmere for forbrugerne at vælge mælk og andre fødevarer med ekstra dyrevelfærd. Og det bliver lettere for forbrugerne at spotte de producenter og brands, der prioriterer høj dyrevelfærd.

Mette Bendixen, Head of Arla Brand, Arla Danmark

Dyrevelfærdsmærket gør det nemmere for vores kunder at navigere, når de vælger kød- og mejeriprodukter – på den måde kan de være med til at skabe bedre dyrevelfærd.

Ann Brandt, CSR Senior Manager, Salling Group

I REMA 1000 vil vi gerne tilbyde vores kunder et bredt udvalg af varer med fokus på dyrevelfærd. Derfor bakker vi op om Miljø- og Fødevareministeriets statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke, der er med til at sikre dyrevelfærd i landbruget og oplyse vores kunder om dyrevelfærden på det enkelte produkt. Så har de mulighed for at tage et valg, når de handler i vores butikker.

Jonas Garly Sørensen, Kategorichef, REMA 1000 Danmark A/S

Dyrevelfærdsmærket er vigtigt for Danish Crown Beef, fordi vi gør en stor indsats for at forbedre dyrevelfærd i samarbejde med vores ejere - landmændene. Derfor er det vigtigt, at produkter med mærket ”Bedre dyrevelfærd”, bliver så synlige som muligt på markedet, så forbrugerne kan træffe et aktivt valg, når de skal købe deres oksekød.

Jacob Snog Ærenlund, Senior Director, Marketing & Innovation, Danish Crown Beef

Øget dyrevelfærd betyder meget for Danish Crown, og jo flere forbrugere vi kan få til at vælge produkter fra dyrevelfærdsordningen, jo bedre samlet dyrevelfærd opnår vi.

Malene Eriksen Vestergaard, Director, Ready to Prepare & Light Eating, Danish Crown Pork


Kampagnen ”Noget på hjerte” er finansieret af Svineafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden, Fjerkræafgiftsfonden og Mælkeafgiftsfonden.

Vil du vide endnu mere?

Fødevarestyrelsen fodrer dig med endnu flere informationer om det statslige dyrevelfærdsmærke

 

Læs mere om kriterierne bag mærket