Noget på hjerte

Vi er glade for, at du har noget på hjerte. Det har vi også. Her får du svar på dine spørgsmål om dyrevelfærdsmærket

Dyrevelfærdsmærket


Hvad betyder mærkerne og hjerterne?

Dyrevelfærdsmærket - også kaldet ’Bedre dyrevelfærd’ og ‘hjertemærket’ - er Miljø- og Fødevareministeriets officielle dyrevelfærdsmærke. Det er opdelt i tre niveauer - jo flere grønne hjerter, jo højere niveau af dyrevelfærd. Når du køber et produkt med mærket på, støtter du op om de landmænd, der gør en ekstra indsats for dyrevelfærden. Det betyder ikke, at produkter uden mærket har dårlig dyrevelfærd. Danske landmænd har nemlig generelt et højt niveau af dyrevelfærd og går på mange områder længere end de krav, som EU har opstillet.

Læs mere om dyrevelfærd her

 

Krølle på halen

Mere halm og strøelse

Mere tid på græs

Kriterier for dyrevelfærdsmærket på grise

Kriterier for dyrevelfærdsmærket på kvæg

Kriterier for dyrevelfærdsmærket på slagtekyllinger

Krølle på halen

Mere halm

Mere plads

Fritgående søer (stald)

Bedre staldforhold

Krav om tid mellem ko og kalv

Mindre transporttid

Langsommere voksende race

Mere plads

Øget kontrol med sår på trædepuder

Mindre transport tid

Endnu mere halm

Endnu mere plads

Fritgående søer (stald)

Endnu bedre staldforhold

Udeareal

Malkekøer på græs

Endnu mere plads

Miljøberigelse i form af grovfoder eller beskæftigelsesmateriale

Meget mere halm

Meget mere plads

Fritgående søer (friland)

Udeareal

Smågrise og søer på friland

Ude og græsareal

Øget krav om tid mellem ko og kalv

Meget mere plads

Attraktivt udeareal

Bedre mulighed for aktivitet og beskæftigelse


Hvem står bag mærket?

Mærket er udviklet af Fødevarestyrelsen og bag mærket står partnere som Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Arla, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), DI Fødevarer, Danske Slagtermestre og flere supermarkedskæder.

Vi ved, at god dyrevelfærd er vigtig for mange forbrugere, men at de har svært ved at gennemskue, hvordan man tilvælger god dyrevelfærd i dag. Ét statskontrolleret dyrevelfærdsmærke gør det nemmere for forbrugerne at vælge mælk og andre fødevarer med ekstra dyrevelfærd. Og det bliver lettere for forbrugerne at spotte de producenter og brands, der prioriterer høj dyrevelfærd.

 

Mette Bendixen, Head of Arla Brand, Arla Danmark

Dyrevelfærdsmærket gør det nemmere for vores kunder at navigere, når de vælger kød- og mejeriprodukter – på den måde kan de være med til at skabe bedre dyrevelfærd.

 

Ann Brandt, CSR Senior Manager, Salling Group

I REMA 1000 vil vi gerne tilbyde vores kunder et bredt udvalg af varer med fokus på dyrevelfærd. Derfor bakker vi op om Miljø- og Fødevareministeriets statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke, der er med til at sikre dyrevelfærd i landbruget og oplyse vores kunder om dyrevelfærden på det enkelte produkt. Så har de mulighed for at tage et valg, når de handler i vores butikker.

 

Jonas Garly Sørensen, Kategorichef, REMA 1000 Danmark A/S

 

 

 

Dyrevelfærdsmærket er vigtigt for Danish Crown Beef, fordi vi gør en stor indsats for at forbedre dyrevelfærd i samarbejde med vores ejere - landmændene. Derfor er det vigtigt, at produkter med mærket ”Bedre dyrevelfærd”, bliver så synlige som muligt på markedet, så forbrugerne kan træffe et aktivt valg, når de skal købe deres oksekød.

 

Jacob Snog Ærenlund, Senior Director, Marketing & Innovation, Danish Crown Beef

Øget dyrevelfærd betyder meget for Danish Crown, og jo flere forbrugere vi kan få til at vælge produkter fra dyrevelfærdsordningen, jo bedre samlet dyrevelfærd opnår vi.

 

Malene Eriksen Vestergaard, Director, Ready to Prepare & Light Eating, Danish Crown Pork

 

 

Vil du vide endnu mere?

Kampagnen ”Noget på hjerte” er finansieret af Svineafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden, Fjerkræafgiftsfonden og Mælkeafgiftsfonden.