Kalkun er magert, lyst og en god kilde til protein. Derfor er det en god idé at tænke kalkun ind som en del af din varierede kost, hvis du vil holde den slanke linie.

Sådan lyder rådet fra ernæringsekspert Per Brændgaard, der er forfatter til bøgerne Mindful spisning og Slankekurs.

”Rent kalkunkød er meget magert. Og til forskel fra svine- og oksekød er der kun i meget lille udstrækning fedtmarmorering i selve kødet. Fedtet sidder i skindet, så hvis du skærer det fra, har du en sund kødudskæring, som samtidig er en god kilde til protein.”

Brændgaard: Kalkun kan sagtens smage af noget

Kalkun er ikke ligeså udbredt i de danske husholdninger som eksempelvis kylling, viser forbrugerundersøgelser fra Landbrug & Fødevarer, men det er uretfærdigt, at kalkunen lider under et dårligere ry, mener Per Brændgaard.

”Mange forbinder det sundere valg med det kedelige og smagløse, men det er ærgerligt, for der er masser af gode muligheder i kalkun. Mange af os bruger det mest på madpakken, men der er virkelig også rig mulighed for gode smagsoplevelser med varm kalkun til aftensmad,” siger Per Brændgaard.

SE OGSÅ Kalkunbryst med svampe og savoykål

Fødevarestyrelsen: Kalkun er velegnet i varieret kost

Fødevarestyrelsen, der står bag de officielle kostråd, anbefaler at danskerne vælger magert kød og kødpålæg for at få de gode næringsstoffer fra kødet, men uden at få så meget fedt. Og her passer kalkun godt ind.

LÆS OGSÅ De 10 officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen

”Kalkun er et glimrende valg til de dage, hvor man ikke spiser rødt kød. Det afgørende er at variere kosten. Spis ikke kun kalkunkød, men også kød fra andre tobenede dyr,” lyder anbefalingen fra Trine Enevold Grønlund, projektleder for kostrådene hos Fødevarestyrelsen.

Kød fra kalkun tæller ikke i kødregnskab

Overordnet anbefaler Fødevarestyrelsen højst at spise 500 gram tilberedt kød fra firbenede dyr om ugen. Men kød fra kalkun, kylling og andre tobenede dyr tæller ikke med i det regnskab.

”Kalkun og kylling er på mange måder lige gode valg og gode at variere imellem. Hakket kalkunkød indeholder ifølge vores tal 6,6 gram fedt pr. 100 gram og det ligger meget tæt på kyllingekød, som også er en mager udskæring,” siger Trine Enevold Grønlund.

Kødudskæringer, der indeholder under 10 gram fedt pr. 100 gram, kan opnå Fødevarestyrelsens grønne nøglehulsmærke.

SE OGSÅ Sådan laver du superlækker æblemost-marineret kalkun